سردار قاسم سلیمانی

وی می‌نویسد سردار سلیمانی «نماد قدرت، پرستیژ و نفوذ ایران بود» بنابر این آمریکا که موضع سیاسی بالاتر را از دست داده، «هزینه وحشتناکی» خواهد پرداخت که مشخص نیست چگونه و در کجاها پرداخت خواهد شد.

سرویس جهان مشرق- دنیل بایمن استاد دانشگاه جرج تاون و کارشناس ارشد بروکینگز در امور خاورمیانه و مبارزه با تروریسم طی یادداشتی در پایگاه تحلیلی واکس اعلام کرد «کشتن سردار ایرانی قاسم سلیمانی بازی در خاورمیانه را تغییر می‌دهد».

بایمن در این یادداشت اقدام آمریکا را «به هم زدن روابط با عراق و ایران» دانست که «طبیعتاً جایگاه ایالات متحده را در کل غرب آسیا تحت تأثیر قرار می‌دهد» و این جدا از «واکنش احتمالاً بزرگ» از سوی ایران و حامیان آن است.

بیشتر بخوانید:

پایگاه‌های تحلیلی غرب: قمار بسیار خطرناک آمریکا دامن خودش را خواهد گرفت

وی که دیدگاه‌های تندروانه‌ای علیه فعالیت‌های ایران در منطقه دارد و بخشی از کشته‌شدن نیروهای آمریکایی را ناشی از آن می‌داند، اجباراً اذعان کرد سردار سلیمانی نقشی کلیدی در تقویت نفوذ نیروهای نظامی ایران در منطقه داشته  که سپاه پاسداران را به بازیگر عمده ایران در برخی کشورهای منطقه تبدیل کرده است. بایمن قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در آوریل سال جاری را که اقدامی «غیرمعمول» از سوی دولت آمریکا نامیده، تلویحاً به همین نفوذ نسبت می‌دهد.

ایده کلی در این یادداشت آن است که ترامپ دست به اقدامی زده که واکنش ایران را غیرقابل پیش‌بینی اما سخت و شدید می‌کند زیرا عملاً بازیگر حریف خود را حذف کرده و حالا مشخص نیست چه کسی و با چه مأموریتی جایگزین وی می‌شود.

واکنش «جدی و غیرقابل پیش‌بینی» ایران

وی می‌نویسد سردار سلیمانی «نماد قدرت، پرستیژ و نفوذ ایران بود» بنابر این پاسخ ایران «جدی و غیرقابل پیش بینی» خواهد بود. آمریکا «هزینه وحشتناکی» خواهد پرداخت که مشخص نیست چگونه و در کجاها پرداخت خواهد شد زیرا این کشور «زمین های مختلفی برای حمله به ایالات متحده» در اختیار دارد.

از آنجا که حمله به سردار سلیمانی در عراق رخ داده و به گفته بایمن ایرانیان از زمان سقوط صدام تا کنون در عراق فعالیت می‌کنند، اکنون محتمل‌ترین موقعیت برای ضربه‌زدن از سوی ایران به آمریکا همان عراق است. به نظر او اکنون ایران می‌تواند آشکارا برای خارج‌کردن آمریکاییان از عراق فعالیت کند و این در حالی است که شهادت ابومهدی المهندس خشم نیروهای نظامی متمایل به ایران در عراق را نیز به جوش آورده است.

وی به حمله حزب‌الله به سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ اشاره می‌کند و می‌نویسد اکنون نیز آمریکا باید آماده حمله به سفارتخانه‌هایش در منطقه باشد هر چند به نظر او ایران حملاتش را به گونه‌ای انجام می‌دهد که از کنترل خارج نشده و به آمریکا اجازه آغاز یک جنگ تمام عیار را ندهد.

تقویت موضع سیاسی ایران

استاد دانشگاه جرج تاون می‌نویسد اکنون فشارها برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق افزایش می‌یابد و این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران عراقی نیز با این رویکرد ایران موافقت می‌کنند ولی آمریکا چنین طرفدارانی ندارد. بنابر این دست بالا از نظر سیاسی با ایران است. حتی در داخل ایران نیز به نظر او فضایی که در مورد تشدید ناکامی‌های اقتصادی ایجاد شده بود و به نفع آمریکا بود، تا مدتی رخت خواهد بست.

وی هشدار می‌دهد آمریکا اگر بدون حمایت از سوی متحدانش بماند، در این فشار سیاسی کم خواهد آورد و این موجب تضعیف بازدارندگی نظامی آن نیز خواهد شد. بایمن ابراز تأسف می‌کند که آمریکا در سالیان اخیر متحدانی که بتواند اکنون روی کمک آنها حساب کند را از خود رانده است، هم در اروپا و هم در منطقه: «اکنون مشخص نیست که متحدان زیر پرچم واشینگتن حرکت کنند و حتی اگر هم چنین کنند تا آخر این قضیه کنار واشینگتن نخواهند ماند» ‌ به ویژه از این نظر که ممکن است آماج حمله ایران قرار گیرند.  

خروج از منطقه؟

بایمن تداوم این وضعیت تنش‌آمیز را موجب تقویت احتمال خروج آمریکا از منطقه می‌داند. وی می‌نویسد ترامپ تمایلش به خروج را بیان کرده و علناً گفته است «بگذارید کس دیگری در این صحراهای خون بجنگد. ارتش ما پلیس جهان نیست». بنابر این ممکن است وجود خطر حمله ایران را بهانه‌ای برای خروج آبرومندانه نیروهای نظامی‌اش قرار دهد.

به بیان دیگر آمریکا در یک دوراهی قرار گرفته که هنوز انتخاب نکرده است: ماندن در خاورمیانه و استقرار محدود نظامی در عراق، سوریه و افغانستان با وجود تنش‌ها یا خروج از آن به دلیل تهدیدهای ایران هر چند نفودش را به نفع ایران خواهد کاست. اینکه واشینگتن «بدون خونریزی به قدرت بیشتری دست یابد» به برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل برای سناریوهای متفاوت داشته و همچنین توان ترامپ برای همراه‌کردن و نگه‌داشتن متحدان بستگی دارد و «چون سیاست ترامپ در خاورمیانه خلاف اینها را ثبات کرده» پس بعید است اینگونه پیش برود.

منابع

https://www.vox.com/2020/1/2/21047655/iran-us-strike-general-qassem-suleimani-pentagon-news

https://twitter.com/dbyman

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • میثم IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    26 19
    نقشه شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی از قبل طراحی شده بوده و آمریکایی ها تمام تبعات آن را محاسبه کرده اند و می خواهند تاسیسات مهم ایران از قبیل صنایع پتروشیمی ، تاسیسات هسته ای، تاسیسات نفتی و سایر منابع اقتصادی نظامی ایران را مورد هدف قرار دهند و از طرف دیگر با قرار دادن حشدالشعبی در لیست تروریستی دست به شهادت آنها بزنند و مانع پیروزی عراق و سوریه در مقابل دشمنان شوند ولی چیزی که آمریکایی ها پیش بینی نکرده اند قدرت مطلق خداست.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      7 8
      هر جنگی باید به وقت خودش اتفاق می افتاد باید صبح همان روز مقر امریکایی ها را می زدند. حواله کردن به بعد زیاد جالب به نظر نمی رسد.
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    26 8
    بله شما دشمنان شک نکنید که اولین تغییر خون این دو شهید بزرگوار سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس اتحاد مستحکم تر دو ملت ایران و عراق و برچیده شدن تمام نقشه های شوم شما در عراق است باقی تغییرات بماند برای کابوسهای شبانه شما
  • م.م. IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    13 11
    بسمه تعالی 14/10/98 طرح سه اقدام متقابل ترور سپهبد حاج قاسم سليماني سلام علیکم سلام و صلوات خدا بر محمد و آل محمد، طرحی را در زیر به محضر امام خامنه اي حفظه الله مي رسانيم: 1- فسخ توافقنامه برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) از طريق مجلس يا شوراي عالي امنيت ملي ايران و آغاز غني سازي 90 درصدي. 2- فشار به پارلمان عراق از طريق ايران و مراجع تقليد و مردم براي فسخ توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق. در صورت عدم تصويب حشد الشعبي به كمك ايران حملات سختي عليه پايگاه هاي امريكا انجام دهد تا آمريكا اقدام به كشتار مردم عراق نمايد تا پارلمان عراق بخاطر كشتار مردم عراق در فشار بيشتر قرار گرفته و مجبور به فسخ توافقنامه امنیتی با عراق شود. 3- بعد از فسخ توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق، ايران به كمك حسد الشعبي به تمامي پايگاه هاي آمريكا حمله كرده و با خاك يكسان نمايد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    11 22
    بازم میگم اتفاقی نمیفته حتی دوستانی مثل روسیه و چین هم تسلیت نگفتن و ابراز تاسف کردن این یعنی روی ما حساب نکنید و جمهوری اسلامی هم می دونه که نباید بدون کمک کسی با ابرقدرت درگیر بشه حالا هی حرف از انتقام بزنید
    • سعید IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      11 2
      اولا محکوم کردن و تسلیت گفتن. تو کر بودی. دوما ما مثل تو نیستیم پشت کسی قایم شیم بریم جنگ. ما زیر سایه خدا با دشمناش میجنگیم.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      10 2
      مگه پهپاد رو زدن کسی حمایت کرد؟؟ خوابی هنوز!
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      5 1
      امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند انتقام ما سخت خواهد بود.
  • احمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    17 1
    به نظرم در مورد برجام بهترین شیوه تواما خارج نشدن از آن و اجرا نکردن آن است .
  • سید محمد علوی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    15 2
    سلام , وقت همگی بخیر , ارادتمندیم , آمریکا , بمب اتمی ژاپن را انداخت , اما هیچ کس هیچ چیز نگفت , شاهدِ ماجرا می گوید : مادرِ ژاپنی بچه ی کوچک اش را نظاره می کرد که در یک لحظه نیمی از بدنش در حرارتِ بمب آتش گرفت و نیمِ دیگرِ بدنش داشت تقلا می کرد... از گفتن اش شرم می کنم در حالی آلمان و ایتالیا و ژاپن تسلیم شده بودند و آمریکا صرفا برای ترساندنِ شوروی سابق چنین جنایت هولناکی را کرد آمریکا در زندان گوانتالامو , اعکالی مرتکب شده که اگر شما با حیوانِ دست آموزِ خانگی ات بکنی , دل ات نمی آید! جداً می گویم ... آمریکا در زندان ابو غریب , جنایاتی کرده که حتی نوشتن اش هم زجرآور است برسرِ نوجوانانی معصوم و مستعد چه ها که نیاورد ... حالا بعد از عمری جنایت , سردارِ عزیزِ ما را با موشک! می زند و می گوید سرکرده تروریست ها را زدیم .... آمریکایی برگرد و تاریخ را بخوان! دیروز , قلب ام درد گرفت , حال ام خراب شد , بغض کردم و شانه هایم از گریه تکان خورد ... چشم ام به پیام رهبری افتاد : انتقامِ سخت! کمی آرام شدم و با خودم گفتم از پَسِ عمری جنایت , این یکی را آمریکا نباید قِصِر در رود ...اِن شاءالله .
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    13 5
    تمام متحدانتون رو هم جمع کنید و با هم یکی بشید. ایران هم خدا رو میاره وسط کار. ببینید چه به روزگارتون میاره این ملت تنهای مظلوم
  • انتقام سخت IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    7 6
    با سلام و عرض تیریک و تسلیت ** فوری**مهم**!!! به نظر بنده 1- قتل نفس زکیه به دست شقی ترین افراد اتفاق افتاده و 2-همچون شهادت مصطفی خمینی (ره) از الطاف خفیه خداوند خواهد بود 3-آقا فرمودن 40 سال پیش امریکا را از ایران بیرون کردیم الان از کل منطقه باید بیرون کنیم 4- صفحه مقاومت برگشت و ما به سمت جنگ آخرالزمانی که منجر به نابودی اسرائیل می شود پیش خواهیم رفت پس......... به نظر بنده انتقام باید چند بخش داشته باشه که عرض میکنم: 1- دیگر تابد از ورود نیروهای نظامی دریایی آمریکایی و انگلیسی و فرانسه ممانعت به عمل آید به صورت قاطع و قانون زور! 2- مرکز نیروهای سنتکام رو در خاورمیانه با خاک یکسان کنند. 3- بجای پیشنهاد 2 میتوان داماد ترامپ رو به هر شکل ممکن ترور کنند که داغش به دل ترامپ بمونه. 4- کل نیرو های بالفعل در مقاومت در سراسر جغرافیای محور مقاومت را مسلح و آماده کنیم تا پایگاه های آمریکا را در حوزه مقاومت خود منهدم کنند مثلا کل پایگاه های آمریکا در عربستان توسط یمن مثلا کل پایگاه های آمریکا در امارت توسط یمن مثلا کل پایگاه های آمریکا در سوریه توسط حزب الله لبنان مثلا کل پایگاه های آمریکا در عراق توسط دهها گروه مقاومت در عراق 5- قرار بود پاسخ به فتنه امنیتی بنزین را نیز از عربستان بدهیم که الان بهترین موقیت است که آنجا هم حزب الله عربستان تشکیل دهیم و به جان آل سعود بیفتند و امکانات سلطنتی آن را در اختیار بگیرند.
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      1 0
      آیا کشتن داماد ترامپ بی حرمتی به سردارسلیمانی نیست؟ مثالی منطقی بزن
  • دانشجوی شریف IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    3 1
    قبل برجام با طرفداران برجام و کدخدا بحث چالشی می کردم میگفتم اگر بعد برجام امریکا بزنه زیرش و به ایران حمله کنه ایران بدون بمب هیچ هزینه ای برای ریسک خطر امریکایها نخواهد داشت اما اونها فقط به من شعارهای کلیشه ای تحویل می دادن!!..جالبه در منطقه ما تمام همسایگان یا بمب اتمی دارن مثل اسراییل پاکستان و روسیه یا پایگاه اتمی یک قدرت اتمی هستن مثل ترکیه که ناتو در اون پایگاه داره یا عرب ها که تک تکشون پایگاه داره امریکا مثل بحرین که 150 کلاهک اتمی امریکا در اون هست..چیزی که برای من عجیبه خود فریبی خودمون به خودمون هست..!!
  • بابک US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    1 2
    حالا دانشگاه جورج تاون آمریکا خوب و بسیار معتبر شد. تا دیروز دانشگاه بی ارزش و نامعتبر بود و احتمالا دست نشانده کاخ سفید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس